Lokálka Pňovany - Bezdružice

Lokomotivy T 466.2 (742)

Bezdružice.
Jednou z mála příležitostí pro návštěvu nákladních lokomotiv 742 v Bezdružicích jsou výletní vlaky. Na obrázku je stroj 742.048 před výtopnou v Bezdružích, který přivezl zábavní cyklovlak při příležitosti otevření sítě cyklostezek.
Foto M. Klas, 21. května 2005
Koncem šedesátých let minulého století byl v pražském ČKD pro použití na výkonných motorových lokomotivách II. generace, vyvinut čtyřdobý, vznětový motor o vrtání 230 mm. Poprvé lokomotivka ČKD použila tento motor v roce 1970 na dvou prototypech T 475.15, což byly čtyřnápravové lokomotivy určené pro posun a nákladní dopravu. I přes úspěšný provoz neměly ČSD tehdy o podobné lokomotivy zájem a obě byly odprodány na podnikové vlečky. V roce 1973 byla podle těchto prototypů zahájena výroba lokomotivy typu T 448.05, určeného pro průmyslový vlečkový provoz. Po menších technických úpravách průmyslového typu byla v roce 1977 zahájena výroba lokomotiv T 466.2, určených pro dráhy. Do roku 1986 jich tehdejší ČSD nakoupily 438 kusů.
Lokomotiva 742.420 v čele manipulačního vlaku do Cebivi.
Lokomotiva 742.420 v čele manipulačního vlaku do Cebivi.
Foto M. Klas, 7. dubna 2006
Díky svému výkonu, hmotnosti na nápravu a možnosti dvoučlenného řízení (tj. ovládání spřažených lokomotiv z jednoho stanoviště), se z nich staly univerzálně používané lokomotivy. Najdeme je na těžkých nákladních vlacích, při posunu, ale hlavně na obsluze stovek kilometrů česko - slovenských lokálek. Lokomotiva je kapotová s jednou kabinou strojvedoucího poblíž zadního konce stroje. Pojezd je čtyřnápravový a přenos výkonu elektrický. Šestiválcový naftový motor pohání generátor a elektřina jím vyrobená zase čtyři stejnosměrné elektromotory. V předním představku (čumáku) je uložen dieselový motor se spojkou a generátorem, chladič s ventilátory a kompresor pro brzdnou soustavu vlaku. Zadní zase skrývá elektrický rozvaděč a baterie.
Legendární Bizon 742.016 v Cebivi.
Legendární "Bizon" 742.016 dostal přezdívku po bezdružickém strojvedoucí. Na obrázku v čele manipulačního vlaku v Cebivi.
Foto J. Bízek
První Kocour (Bangle, Bangladéška, Tranzistor) se do Bezdružic podíval až v červnu 1987, kdy 742.068 (T 466.2068) zaskakovala ve vozbě manipulačních vlaků porouchanou T 435.111. První lokomotiva řady 742 byla trvale přidělena do Bezdružic k 1.prosinci 1990. Nesla označení 742.016 a vystřídala zde legendárního Hektora T 435.111. I přes svůj unifikovaný nátěr ji fandové vždy poznali podle nápisu Bizon na předním představku. Když byl na konci vlakového grafikonu 94/95 v Bezdružicích zrušen nákladní turnus, místní strojvedoucí zde měli stroj 742.036. Lokomotivy tohoto typu měly na kopcovité lokálce do Bezdružic normu hmotnosti vlaku 250 tun.
Tab. 1. Základní technické údaje lokomotivy T 466.2
Pojezd Bo´Bo´
Délka přes nárazníky 13 580 mm
Váha 64 tun
Výkon motoru 883 kW
Maximální rychlost 90 km/h
V současné době zajíždí podle potřeby řada 742 na bezdružickou lokálku s nákladními vlaky pouze do Cebivi. Je k tomu využit stroj od manipulačního vlaku Planá u Mariánských Lázní (Stříbro) - Plzeň. Plzeňské depo na tento výkon v současnosti vystavuje většinou stroj 742.323-9. Výjimečně se tyto lokomotivy podívají do Bezdružic při mimořádných situacích, kterými jsou přípřeže osobních vlaků za sněhové kalamity a také v čele výletních vlaků. Přehled všech motorových lokomotiv tohoto typu, které byly v turnusu v Bezdružicích podává níže uvedená tabulka.
Tab. 2. Přehled turnusových lokomotiv 742 v Bezdružicích
Vedena v turnusu Lokomotiva Poznámka
1.12.1990-9.3.1993 742.016  
10.3.1993-24.9.1993 742.015 (havárie dieselu)
24.9.1993-12.4.1994 742.067  
13.4.1994-konec GVD 94/95 742.036  
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 5. 5. 2006, aktualizace 27. 1. 2009