Lokálka Pňovany - Bezdružice

Oslava výročí 100 let lokálky z Pňovan do Bezdružic

Pátek 13. 7. 2001

Významné výročí 100 let lokálky z Pňovan do Bezdružic si obyvatelé regionu a příznivci železnice připomněli o víkendu 13. - 15. července 2001. Protože oslavám počasí přálo, byla návštěvnost akce skutečně vysoká a nikdo neodjížděl z Bezdružic nespokojen. V pátek 13. července se vydal na jubilující trať nákladní vlak vedený historickou motorovou lokomotivou T 444.0101. Cestou z Pňovan do Cebivi a zpět se soupravou čtyřosých vysokostěnných vozů bylo učiněno pro skupinu fotografů několik fotozastávek. Odpoledne se na pravidelných osobních vlacích objevil další historický exponát - čtyřnápravový motorový vůz M 240.046.
Pro fotografy byl zaveden zvláštní manipulační vlak vedený historickou lokomotivou T 444.0101. Zde zachycen v úseku Trpísty - Lomnička.
Pro fotografy byl zaveden zvláštní manipulační vlak vedený historickou lokomotivou T 444.0101. Zde zachycen v úseku Trpísty - Lomnička.
Foto Jiří Bízek (13. 7. 2001)

Sobota 14. července 2001

Sobota 14. července byla hlavním dnem oslav. Na pravidelných vlacích se místo motorového vozu řady 810 objevila souprava složená z Hurvínků M 131.1487, M 131.1266 a přívěsný vůz. Odpoledne zaskočil za jeden z Hurvínků i M 240.046. Protokolární vlak v čele s parní lokomotivou 354.1217 vyjel z Plzně v 8:40. Soupravu tvořily čtyři plně obsazené vozy Ce a bufetový vůz. V Pňovanech do vlaku přistoupila dechová kapela, která následně vyhrávala ve stanicích cestujícím. Vlak se následně vydal na trať lokálky, ovšem lokomotivní četa podcenila záludnost stoupání od pňovanského mostu k Blahoustům a vlak s plnou parádou zde uvízl. Nepomohlo ani intenzivní pískování, nakonec nezbylo než potupně couvat zpět na pňovanský most a pak s již razantnějším rozjezdem stoupání konečně zdolat. Příhodou, kterou si lokomotivní četa rozhodně za rámeček nedala, se však nabralo značné zpoždění.
V Bezdružicích již během dopoledne probíhal kulturní program. Na nádraží u výtopny si mohli návštěvníci oslav prohlédnout výstavu historických vozidel lokálky, od Hektoru T 435.145, Karkulky T 444.0101, Věžáku M 120.417 až po domácího Hurvínka M 131.1386 (je majetkem Základní školy v Bezdružicích, dlouhodobě jej však má zapůjčen rokycanský spolek Lokálka Group). Kromě putovní výstavy o železniční historii pánů Simbartlů bylo možné si vyzkoušet řízení lokomotivy či provozu na trati na počítačových programech. Historii stoleté lokálky si mohli návštěvníci oslav přiblížit na fotografiích a dobových materiálech výstavy v Kulturním domě. Po poledni konečně Bezdružice přivítaly s velkou slávou zpožděný protokolární vlak. Ten se dlouho nezdržel a hned vyrazil zpět do Pňovan pro další cestující.
Odpoledne se již naplno rozeběhla také zábava na bezdružickém náměstí, kde se konaly pivní slavnosti s kulturním programem. Z Bezdružic do Kokašic a zpět se vydal historický motorový vůz M 120.417. Parní vlak se pozdě odpoledne vrátil do Bezdružic, aby krátce po 22 hodině večerní odvezl návštěvníky pivních slavností zpět domů do Plzně. Na bezdružickém náměstí však bylo veselo až skoro do rána.
Je ráno 14. července  a do Bezdružic se sjíždějí kromě návštěvníků i organizátoři od Plzeňské dráhy.
Je ráno 14. července a do Bezdružic se sjíždějí kromě návštěvníků i organizátoři od Plzeňské dráhy.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
Historická motorová vozidla před výtopnou Bezdružice čekají na svůj výjezd.
Historická motorová vozidla před výtopnou Bezdružice čekají na svůj výjezd.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
Návštěvníky oslav zaujmuly i počítačové programy s železniční tématikou.
Návštěvníky oslav zaujaly i počítačové programy s železniční tématikou.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
Zpožděný protokolární vlak v čele s 354.1217 před zastávkou Konstantinovy Lázně.
Zpožděný protokolární vlak v čele s 354.1217 před zastávkou Konstantinovy Lázně.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
 Protokolární vlak přivítalo v Konstantinových Lázních plné nádraží.
Protokolární vlak přivítalo v Konstantinových Lázních plné nádraží.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
Protokolární vlak po příjezdu do Bezdružic.
Protokolární vlak po příjezdu do Bezdružic.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
 Historický motorový vůz M 120. 417 na cestě z Bezdružic do Kokašic.
Historický motorový vůz M 120. 417 na cestě z Bezdružic do Kokašic.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
Věžák při staniční manipulaci v Kokašicích.
"Věžák" při staniční manipulaci v Kokašicích.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
Rozjezd historické soupravy nasazené na pravidelný vlak do Pňovan s bezdružickým zámkem v pozadí.
Rozjezd historické soupravy nasazené na pravidelný vlak do Pňovan s bezdružickým zámkem v pozadí.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
Noční zátiší před výtopnou v Bezdružicích.
Noční zátiší před výtopnou v Bezdružicích.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)

Neděle 15. 7. 2001

V neděli 15. července se jen pomalu vracel ruch na bezdružické nádraží, ale nařízený jízdní řád je neúprosný a v 8:15 se vypravil Věžák M 120.417 s davem fotografů na jízdu do Pňovan a zpátky. Jízda to byla poněkud dramatická, pro problémy s chlazením se motorový pradědeček do Bezdružic sotva dovlekl. Nepomohla ani malá oprava na nástupišti stanice Cebiv. Z nezvyklého vozidla na trati byli překvapeni i technaři v Pňovanech tábořící nedaleko mostu. Těžko však chápali pohnutky které vedly dav fotografů k pobíhání po jejich táboře během hledání výhodného fotofleku. Tečkou za pěknými oslavami byl turistický pochod z Teplé do Bezdružic na podporu záměru dostavby trati.
Fotovlak s Věžákem u silničního nadjezdu u Trpíst.
Fotovlak s Věžákem u silničního nadjezdu u Trpíst.
Foto Míra Klas (15. 7. 2001)
  Historický motorový vůz M 120. 417 na mostě přes údolí řeky Mže.
Historický motorový vůz M 120. 417 na mostě přes údolí řeky Mže.
Foto Míra Klas (15. 7. 2001)
 Zastávka Břetislav.
Zastávka Břetislav.
Foto Míra Klas (15. 7. 2001)
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 26. 5. 2006