Lokálka Pňovany - Bezdružice

Motorový vůz řady 842

Čtyřnápravový motorový vůz typové řady 842, vznikl jako náhrada za nedokončený projekt motorového vozu M 474.0 ze sedmdesátých let, který by na dlouhých tratích nahradil slabé a nepohodlné lokálkovské vozy M 152.0 (dnes řada 810). Dráhy velký vůz zoufale potřebovaly, proto nakonec konstruktéři v podstatě spojili dva dvounápravové vozy řady 810 do jednoho celku. V té době totiž nebylo možné v tuzemsku zajistit podpodlažní hnací agregát o požadovaném výkonu, dovoz ze zahraničí nepřicházel v úvahu, a tak použití agregátů dvou bylo jediným možným řešením. Po počátečních peripetiích nakonec vznikl vůz oblíbený mezi cestujícími i personálem, s přezdívkou Kvatro nebo Rohlík.
Dva prototypové vozy vyjely z bran vagónky Studénka v roce 1988, zkušební provoz proběhl na Břeclavsku a po určitých úpravách projektu se výroba sériových 35 kusů realizovala v letech 1993-1994. Původně bylo v plánu vyrobit 100 kusů a vzhledově podobné přípojné vozy. Z úsporných důvodů z toho sešlo, později byly k motorákům upraveny jiné typy přípojných i řídících vozů.
Motorový vůz 842.012 na odjezdu z Bezdružic.
Motorový vůz 842.012 na odjezdu z Bezdružic.
Foto M. Klas, 27. července 2024
Motorový vůz má ocelovou skříň o délce 24,5 metru, posazenou na dva dvounápravové otočné podvozky s vypružením pneumatickými měchy. Dosahuje rychlosti 100 km/h, váží bez cestujících kolem 46 tun, má 64 vysokých čalouněných a 16 sklopných sedaček. Zpočátku byl osazen dvěma šestiválcovými přeplňovanými naftovými motory od firmy LIAZ a hydromechanickou převodovkou amerického původu Allison HTB 741 R, kroutící moment z ní je na nápravy přenášen kloubovými hřídeli. Prototypy byly původně vybaveny převodovkou české výroby Praga, která se však neosvědčila. V letech 2010-2013 prošly všechny vozy modernizací, která spočívala především v náhradě původních motorů za modernější značky TEDOM o výkonu 242 kW, dosazení vakuového WC a informačního systému pro cestující.
Do plzeňského depa bylo několik vozů řady 842 předisponováno až v prosinci 2005, následně převážně jezdily na trati do Plas, Domažlic, Železné Rudy nebo Chebu. Jako záskok se občas podívaly i na trať Pňovany – Bezdružice, někdy i s řídícím vozem řady 954. Protože se zpozdila dodávka původně plánovaných nových vozů RegioFox, a bylo potřebné na trati zkrátit jízdní dobu, od prosince 2023 zajišťují výkonná „kvatra“ dopravu standardně, převážně v relaci Radnice - Plzeň - Bezdružice. Na vybraných vlacích dokonce ve zdvojeném řazení. Většinu vlaků na trati převezmou od prosince 2024 nové vozy RegioFox, nicméně Kvatra se zde budou objevovat ještě několik let. Kromě Plzně jsou v provozu (2024) také v okolí Brna, Valašského Meziříčí a Tábora.
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 1. 8. 2024