Lokomotivy T 466.2 (742)
Jednou z mála příležitostí pro návštěvu nákladních lokomotiv 742 v Bezdružicích jsou výletní vlaky. Na obrázku je stroj 742.048 před výtopnou v Bezdružích, který přivezl zábavní cyklovlak při příležitosti otevření sítě cyklostezek.
Foto M. Klas, 21. května 2005
Koncem šedesátých let minulého století byl v pražském ČKD pro použití na
výkonných motorových lokomotivách II. generace, vyvinut čtyřdobý, vznětový
motor o vrtání 230 mm. Poprvé lokomotivka ČKD použila tento motor v roce 1970
na dvou prototypech T 475.15, což byly čtyřnápravové lokomotivy určené pro posun a nákladní dopravu. I přes úspěšný provoz neměly ČSD tehdy o podobné
lokomotivy zájem a obě byly odprodány na podnikové vlečky. V roce 1973 byla
podle těchto prototypů zahájena výroba lokomotivy typu T 448.05, určeného pro
průmyslový vlečkový provoz. Po menších technických úpravách průmyslového typu
byla v roce 1977 zahájena výroba lokomotiv T 466.2, určených pro dráhy. Do roku
1986 jich tehdejší ČSD nakoupily 438 kusů.
Lokomotiva 742.420 v čele manipulačního vlaku do Cebivi.
Foto M. Klas, 7. dubna 2006
Díky svému výkonu, hmotnosti na nápravu a možnosti dvoučlenného řízení
(tj. ovládání spřažených lokomotiv z jednoho stanoviště), se z nich staly
univerzálně používané lokomotivy. Najdeme je na těžkých nákladních vlacích, při
posunu, ale hlavně na obsluze stovek kilometrů česko - slovenských lokálek.
Lokomotiva je kapotová s jednou kabinou strojvedoucího poblíž zadního konce
stroje. Pojezd je čtyřnápravový a přenos výkonu elektrický. Šestiválcový
naftový motor pohání generátor a elektřina jím vyrobená zase čtyři stejnosměrné
elektromotory. V předním představku (čumáku) je uložen dieselový motor se
spojkou a generátorem, chladič s ventilátory a kompresor pro brzdnou soustavu
vlaku. Zadní zase skrývá elektrický rozvaděč a baterie.
Legendární "Bizon" 742.016 dostal přezdívku po bezdružickém strojvedoucí. Na obrázku v čele manipulačního vlaku v Cebivi.
Foto J. Bízek
První Kocour (Bangle,
Bangladéška, Tranzistor) se do Bezdružic podíval až v červnu 1987, kdy 742.068 (T 466.2068) zaskakovala ve vozbě manipulačních vlaků porouchanou T 435.111. První
lokomotiva řady 742 byla trvale přidělena do Bezdružic k 1.prosinci 1990. Nesla
označení 742.016 a vystřídala zde legendárního Hektora T 435.111. I přes svůj
unifikovaný nátěr ji fandové vždy poznali podle nápisu Bizon na předním
představku. Když byl na konci vlakového grafikonu 94/95 v Bezdružicích zrušen
nákladní turnus, místní strojvedoucí zde měli stroj 742.036. Lokomotivy tohoto typu měly na kopcovité lokálce do Bezdružic normu hmotnosti vlaku 250 tun.
Tab. 1. Základní technické údaje lokomotivy T 466.2
Pojezd | Bo´Bo´
|
Délka přes nárazníky | 13 580 mm
|
Váha | 64 tun
|
Výkon motoru | 883 kW
|
Maximální rychlost | 90 km/h
|
V současné době zajíždí podle potřeby řada 742 na bezdružickou lokálku s
nákladními vlaky pouze do Cebivi. Je k tomu využit stroj od manipulačního vlaku
Planá u Mariánských Lázní (Stříbro) - Plzeň. Plzeňské depo na tento výkon v
současnosti vystavuje většinou stroj 742.323-9. Výjimečně se tyto lokomotivy
podívají do Bezdružic při mimořádných situacích, kterými jsou přípřeže
osobních vlaků za sněhové kalamity a také v čele výletních vlaků. Přehled všech
motorových lokomotiv tohoto typu, které byly v turnusu v Bezdružicích podává níže uvedená tabulka.
Tab. 2. Přehled turnusových lokomotiv 742 v Bezdružicích
Vedena v turnusu | Lokomotiva | Poznámka
|
1.12.1990-9.3.1993 | 742.016 |
|
10.3.1993-24.9.1993 | 742.015 | (havárie dieselu)
|
24.9.1993-12.4.1994 | 742.067 |
|
13.4.1994-konec GVD 94/95 | 742.036 |
|
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 5. 5. 2006, aktualizace 27. 1. 2009