Předválečné opevnění v údolí Úterského potoka
Při procházkách údolím Úterského potoka může návštěvník spatřit podivné
betonové stavby. Jsou to pozůstatky československého opevnění budovaného na
sklonku třicátých let minulého století na obranu naší vlasti před rozpínajícím
se fašismem. I když kvality opevnění nebyly nikdy prověřeny bojovou akcí, jedná
se o zajímavé památky, které stojí za povšimnutí. Vždyť v době vzniku patřil
československý systém pohraničního opevnění ke stavbám mimořádným v evropském
měřítku, jak díky svému technickému řešení, tak i rozsahem.
Jedna z pevnůstek vzor 37 v údolí Úterského potoka pod Pakoslaví.
Foto M. Klas (22. 4. 2006)
Historie československého pohraničního opevnění
Situace se po nástupu Hitlera v Německu k moci v roce 1933 v celé Evropě
přiostřila. Vláda Československé republiky, která se novou politikou Německa po
právu cítila ohrožena, přistoupila k ráznému opatření - k výstavbě opevnění v
československém pohraničí. Nešlo o nijak snadný úkol, hranice s Německem se
tehdy táhla od Ostravska až po Šumavu. Po puči a obsazení Rakouska Německem na
jaře 1938 se tato hranice protáhla od Šumavy až po Dunaj. Dnešní území České
republiky bylo tedy v podstatě obklíčeno nepřáteli.

Velení branné moci a vláda
přijala během let 1935-38 několik obranných programů. V nich se počítalo se scénářem, který předpovídal hlavní útok německé armády na střed republiky v
prostoru Kralicka na severní Moravě a ve východních Čechách. Útok měl rozdělit
československou armádu na dvě části a následně mělo dojít k postupnému obsazení
Čech a dobití Prahy. Realizace opevnění byla naplánována na léta 1935-1945.
Plán stanovil jako prioritu výstavbu těžkého a lehkého opevnění na severní
Moravě. Na ostatních úsecích hranice a v okolí Prahy mělo dojít nejprve k
postupné stavbě lehkého a později i těžkého opevnění.
I když na podzim 1938, v době Mnichovské krize, nebylo opevnění zdaleka hotovo,
představovalo funkční prvek, ze kterého mělo německé armádní velení velký
respekt. Tzv. pás lehkého opevnění představoval souvislý pás betonových
pevnůstek navzájem se překrývajících palbou ze svých kulometů. V roce 1936, kdy
výstavba začala, byly používány tři typy pevnůstek (tzv. řopíků) vz. 36 (typ A, B, C), lišících se od sebe pevností a uspořádáním půdorysu a střílen. Od roku
1937 byly stavěny pevnůstky dle vz. 37 (A, B, C, D a E), lépe vybavené, odolnější a s jiným umístěním střílen, kladoucím důraz na boční palbu. U všech pevnůstek,
jejichž posádku tvořilo 7 osob, byly v základním vybavení dva těžké (příp.
lehké) kulomety. Pevnostní linii dotvářela síť zákopů, pěchotních a tankových
zátarasů a nezbytné zázemí pro vlastní vojsko a ostrahu opevnění mimo válečnou
dobu.
Pohraniční opevnění na Úterském potoce a v údolí Mže
Pevností linie byla v okolí Stříbra a Bezdružic vytyčena následovně: od jihu
přicházela linie od Holýšova a Jivjan v údolí Úhlavky ke Stříbru. U města se
pevnostní linie stočila na východ a údolím Mže vedla až k jejímu soutoku s
Úterským potokem u Blahoust za železničním mostem. Údolím Úterského potoka
následně stoupala přes Šipín ke vtoku Blažimského potoka. Jeho divokým,
skalnatým údolím pak vystoupala ke Krsovu.
Stavba opevnění v roce 1936
V první etapě výstavby byly opevněny nejdůležitější komunikační body na
plánované linii. Pás pevnůstek nebyl v této fázi výstavby opevnění vůbec
celistvý. V úseku od Jivjan po Krsov byl vytyčen úsek výstavby VII. Stříbro. Po
provedených pochůzkách v terénu se staviteli (20. - 22. 7. 1936) byl tento úsek
nakonec rozdělen na dva podúseky: VIIa. Stříbro-jih (Čerňovice - Jivjany) a VIIb. Stříbro-sever (Čerňovice - Krsov).
Pevnůstka vzor 37 s ochranným hliněným záhozem nedaleko Šipína.
Foto Míra Klas (22. 4. 2006)
Úsek Stříbro - jih s pevnůstkami č. 1 - 32 byl
přidělen plzeňské stavební firmě Ing. Dr. Jaroslav Brček dne 30. 7. 1936.
Stavební práce v ceně 168 800,- Kč měly být hotovy 17. října. Materiál na stavbu
32 bunkrů (10 typu A, 13 typu B a 9 typu C) byl dodáván vojenskou správou do
stanic Stříbro a Nový Dvůr (Pňovany).
Stejná stavební firma stavěla i druhý
úsek VIIb. Značné těžkosti, které způsobily terénní překážky v členitém a skalnatém údolí Úterského potoka i nedostatek pracovníků, byly příčinou
značného zpoždění stavby. Problémy nastaly již zpočátku, kdy místo plánovaného
zahájení prací 3. srpna 1936 bylo pro zpoždění s vyměřováním započato až 12.
srpna. Stavební materiál byl dovážen do stanic Trpísty, Cebiv a Bezdružice. Za
35 plánovaných pevnůstek mělo být firmě vyplaceno 207 980,- Kč. Stavební úsek
byl dokončen se značným zpožděním v lednu 1937.
Stavba opevnění v roce 1937
Na počátku tohoto roku bylo rozhodnuto doplnit provizorní opevnění postavené
předešlého roku souvislými pásy pevnůstek nového typu vz. 37. Na linii Jivjany -
Krsov byly naplánovány tři nové linie.
První s označením E22 Stříbro s 53
pevnůstkami (44 typu A, 2 typu B, 1 typu C, 3 typu D a 3 typu E) byla položena
mezi Butovem a Kladruby. Stavební firma Jenč, Hladeček a Kroft za cenu 949 379,-
Kč zahájila práce 18. června na pevnůstce č. 1 u Butova a dokončovací práce na
úseku se protáhly až do jara 1938. Stavební materiál byl vykládán opět ve
Stříbře, kde byl pro tento účel zbudován sklad.
Některé pevnůstky u trasy zelené turistické značky údolím Úterského potoka
slouží jako dobrý úkryt před nepohodou výletníkům. Trampské nocování v chladné
a stísněné betonové kobce však není moc příjemné.
Foto Míra Klas (22. 4. 2006)
V úseků E 21 Čerňovice mělo celkem 19 pevnůstek (12 typu A, 6 typu D a 1 typu E)
opevnit přechody přes Úterský potok. Pro bránění přechodu u Trpíst bylo určeno
6 pevnůstek (u Horských Domků), u Mydlovar 4 pevnůstky, Šipína 4 pevnůstky a u
bývalého Marasova mlýna u Pakoslavi 5 pevnůstek. Stavební práce byly firmou
Jenč, Hladeček a Kroft zahájeny 12. července 1937. Betonáž prvního objektu č. 19
u Horských Domků začala 19. 8. a již počátkem září byly dobetonovány poslední
objekty u Pakoslavi.
Poslední linie pevnůstek E 23 Krtín v okolí vísky Zhoř měla chránit přístup k
Plzni. Tvořilo ji 20 pevnůstek (18 typu A, 2 typu D) ve dvou sledech. Úsek
stavěl podnikatel Václav Rouček ze Staňkova.
Stavba opevnění v roce 1938
V tomto roce bylo v plánu dostavěné pásy souvislého opevnění propojit. Na nově
vytýčeném úseku 172 mezi Butovem a Milevem mělo být zbudováno 55 nových
pevnůstek vz. 37, které měly doplnit mezery mezi jednotlivými pásy opevnění.
45 pevnůstek typu A, 8 typu E a po jedné typu D a E měla firma arch. Karel
Tomášek postavit za 1 648 413 Kč. Práce byla firmě zadána 25. června, ale do
vyhrocení situace v září 1938 pro špatnou organizaci práce stihla firma
vybetonovat pouze 19 pevnůstek. Za špatně placené dělníky firmy muselo dokonce
intervenovat i velitelství ženijního vojska. Mnichovská dohoda znamenala konec
výstavby opevnění.
Od Butova po Pakoslav se táhl úsek opevnění č. 171 se 60 pevnůstkami, které měly
vyplnit mezery mezi dosud zhotovenými pásy opevnění. Stavebně náročný úsek v
údolí Úterského potoka a Mže začala 3. července stavět firma František
Holzbecher z Plzně. Pro různé komplikace se do konce září podařilo vybetonovat
pouze 16 objektů.
Poválečný osud pohraničního opevnění
Po válce nějakou dobu probíhaly stavební práce na dokončení opevnění, ale brzy
byly ukončeny. Nové vojenské a politické cíle společně s ekonomickými problémy
odsunuly pevnostní linie do pozadí. Většinu objektů však armáda udržovala ve
stavu provozuschopnosti ještě dlouhá léta. Některé z nich byly jak německou
armádou za války, tak československou armádou v padesátých letech zkušebně
ostřelovány. Tímto způsoben zaniklo 5 pevnůstek u Trpíst. Část pevnůstek u
Zhoře byla ke konci války odstřelena, aby bylo možno z nich vytěžit cennou
armaturu. Některé pevnůstky u frekventovaných míst byly po válce zamaskovány
fingovanými stodolami a domky. Dnes jich valná část chátrá a jen několik z nich
je udržováno partami nadšenců a čundráky. Jako soukromé muzeum v současnosti slouží pouze jedna pevnůstka nedaleko Pláně u Bezdružic.
Rozvaliny pevnůstky v údolí Úterského potoka pod Pakoslaví.
Foto M. Klas (22. 4. 2006)
Poznámka autora
Text stránky je zpracován dle publikace Vladimíra Bednára:
Opevnění na Stříbrsku vybudované v letech 1936 - 1938.
Odkazy
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 22. 7. 2002 - aktualizace: 3. 3. 2015