Popis lokálky z Pňovan do Bezdružic
Lokální železnice z Pňovan do Bezdružic dlouhá 24 km je vedena v jízdních
řádech Českých drah jako trať č.177. Největší stoupání dosahuje 26 promile a
minimální poloměr oblouků 190 metrů, traťová rychlost je 60 km/h. Včetně koncových stanic je celkem na trati 10 zastávek, z toho 5 s kolejovým rozvětvením. Nachází se na ní 32 železničních přejezdů, z toho jen dva jsou zajištěny světelný zabezpečovacím zařízením a jeden trvale uzavřen mechanickými závorami. Dále je na trati jeden silniční nadjezd.
Nejvyšším místem na trati je koncová stanice Bezdružice ve výšce 575 m.n.m., nejnižším je naopak most přes údolí Mže ve výšce 391 m.n.m.
Jízdní doba motorových vlaků je 41 - 43 minuty.
Schematická mapa lokálky z Pňovan do Bezdružic.
Autor Zdeněk Hudec
Pňovany - Trpísty
Trať lokálky vychází ze stanice Pňovany, kde je naproti nádražní budově také
její nultý kilometr. V kilometru 0,327, přes chebské zhlaví, opouští lokálka
stanici a hned prudce klesá lesem k mostu přes Hracholuskou přehradu. Cestou se
stočí k severu a tento směr si bude udržovat s malými odchylkami danými
konfigurací terénu až do Bezdružic. Na mostě, jenž leží mezi kilometrem 1,3 a
1,51, dosahuje trať svého nejnižšího bodu s kótou 391 m.n.m. Ještě na mostě
začíná nejnáročnější stoupání na trati, kterým se musí vlak dostat z hlubokého údolí Mže.
Stoupání končí až před bývalým nákladištěm
Blahousty, ležícím v kilometru 3,5. Než se sem vlaky dostanou, musí překonat
díky propustku Malovický potok a projet asi 9 metrů hlubokým a 150 m dlouhým
zářezem. Vpravo ve směru jízdy lze spatřit některé z rekreačních chat a vlevo
domky vesnice Malovice. Její obyvatelé jakož i nemnozí obyvatelé
Blahoust a majitelé chat na severní straně Hracholuské přehrady, jsou prakticky
jediní uživatelé zastávky.
Za zastávkou Blahousty znovu trať vejde do lesa, ale jen na malou chvíli. Pak
následuje úsek mezi poli, les a opět pole, kde po propustku překoná trať jeden
z přítoků Pekelského potoka. Vlevo se v dálce objevují domky obce Erpužice.
Trať znovu projde lesem a dalším propustkem překoná vlastní pekelskou vodoteč.
V těchto místech lze zahlédnout zbytky potrubí vedoucí z vodní jímky nahoru na násep. Zde kdysi parní lokomotivy dobíraly vodu.
|
Most přes údolí řeky Mže
Foto Míra Klas (20. 5. 2001)
Po kilometru vlak
opatrně přejede nechráněný přejezd silnice II. třídy mezi Erpužicemi a Trpísty. Pak za krátkým zářezem následuje na trpístské nádraží (km 7,3), jenž je zároveň
dopravnou a tak se zde mohou křižovat vlaky. Trpísty jsou stanicí s dvěmi dopravními kolejemi. Na bezdružickém zhlaví kolej č. 2 pokračuje jako vlečka do areálu
Agroservisu a.s. Tachov. Vlastní obec Trpísty leží asi kilometr nad nádražím za
vrškem. Ves která je vidět nalevo, jsou Erpružice.
Zastávka a bývalé nákladiště Blahousty.
Foto Jirka Trnka (červenec 2001)
Motorový vůz uprostřed polí za zastávkou Blahousty. V těchto místech lze zejména večer pozorovat z vlaku
celá stáda lesní zvěře.
Foto Míra Klas (27. 5. 2001)
Trpísty - Cebiv
Trať za nádražím stoupá mezi poli až k silničnímu nadjezdu, kde dosahuje
jednoho z vrcholů stoupání na cestě do Bezdružic. Cestou lze zvláště v zimě,
zahlédnout celá stáda lesní zvěře. Lokálka od podjezdu schází do údolí
Kozolupského potoka. Ještě než sestoupí přímo k potoku, projdou koleje v těsné
blízkosti osady Lomnička se stejnojmennou zastávkou (km 9,7).
Samotná osada jejíž červené střechy jsou vidět už od silničního nadjezdu dnes přežívá jen díky chatařům. Les vpravo se táhne až k říčce Hadovce a Úterskému potoku. Každé
podzimní víkendové ráno na zastávce vystupují četné rodinné výpravy s košíky za
bohatstvím zdejších hvozdů a málokdy se vracejí s prázdnou. A tak je půvabné
jméno Lomnička přece jen známější, než by velikost osady tomu odpovídala.
Jediný silniční nadjezd na lokálce na silnici z Kšic do Trpíst.
Foto Míra Klas (1. 4. 2001)
Trať za Lomničkou ještě chvíli klesá lesem ke Kozolupskému potoku. Těsně za
místním přejezdem po levé straně se nachází pomníček jednomu z místních
občanů, který zahynul podnapilý v sedmdesátých letech pod koly vlaku. Samototok Kozolupský potok překoná trať
větším propustkem a pak strání údolí šplhá k Cebivi. Cestou překoná propustkem
opět jeden z menších přítoků Kozolupského potoka. Koleje se vinou v zatáčkách
co chvíli polem či ve strmém svahu. V kilometru 12,436 projede vlak kolem přejezdníku,
což je návěstidlo, které bílým světlem dá strojvedoucímu na vědomí, že
zabezpečovací zařízení na přejezdu v Cebivi je v provozu. Za přejezdem vjedou
vlaky do nádraží a dopravny Cebiv v kilometru 12,7.
Motorový vůz M 131.1386 stoupá romantickým úsekem v údolí Kozolupského potoka do Cebivi.
Foto Míra Klas (12. 7. 2003)
Stanice Cebiv je původně
dvoukolejná, rozšířená v šedesátých letech o třetí kolej, sloužící jako vlečka
Lesní společnosti Stříbro, která tu donedávna měla manipulační sklad dřeva. Vlevo za údolím lze zahlédnout nejzajímavější budovu ve vsi. Tou je
značně zdevastovaný zámek, na jehož kráse se neblaze podepsalo hospodaření
místního JZD v letech minulých. Panoráma zámku doplňují rezavá ocelová sila
dekorativně umístěná v zámecké zahradě.
Cebiv - Břetislav
Po opuštění cebivské stanice trať ještě chvíli mírně stoupá v polích a pak v
pravotočivém oblouku začne klesat do údolí Hadovky. Na obzoru před vlakem se
objeví zalesněný Hradišťský vrch, který v příštích několika kilometrech trať
obchází. Trať projde krátkým lesem a pak poli sejde do blízkosti domků samoty
Machařov. V kilometru 15,5, již v těsné blízkosti lesa a potoka Hadovky, se
nalézá přívětivá zastávka Strahov. Vlastní obec se nachází asi dva kilometry
západně od ní. Nádražní budova je zděná a pochází ještě ze začátku provozu na
trati. Svou velikostí však neodpovídá dnešnímu významu zastávky. Okolní krajinu
se po odsunu sudetských Němců po II. světové válce již nepodařilo plně
dosídlit.
Dopravní ruch ve stanici Cebiv o jarním podvečeru.
Foto Míra Klas (8. 4. 2006)
Zastávka Strahov je známa široké veřejnosti, zvláště té s
výletnickými batůžky, vandráckými usárnami a v poslední době i té s velocipédy
kosmické stavby. Do půvabného údolí Hadovky a Úterského potoka putovaly
skautské výpravy již na počátku 20. století. Šumná směs zachovalé přírody i
prvotřídních historických památek v podobě zřícenin hradů Gutštejna, Krasíkova
a Falkenštejna je dodnes lákadlem nejen lázeňských hostů blízkých
Konstantinových Lázní.
Trať za zastávkou vejde do hlubokého průkopu ve skalách a dostane se na louku. Až
znovu vejde do lesa, přimkne se těsně k říčce Hadovce. Aby se těleso tratě
nesesunulo do řečiště, vystavěli zde stavitelé asi 100 metrů dlouhou opěrnou
zeď, sestavenou nasucho z kamene. V těchto místech vegetace těleso dráhy skoro
pohltila - kolejiště i opěrná zeď je plná mechu a květin. Až motoráček tudy
projede, na dlouhou hodinu se zde rozprostře krásné lesní ticho.
Za mrazivého rána (-20°C) opouští motorový vůz 810.359 zastávku Strahov.
Foto Míra Klas (27. 12. 1996)
Koleje následně projdou delším skalním průkopem a vzápětí za lesním přejezdem
přijde násep s mostem přes říčku Hadovku. Pod mostem u potoka je
betonová jímka a z ní vede potrubí nahoru na násep. Zde mohly parní lokomotivy
dobrat vodu opět pomocí ejektoru (viz výše). Dělo se tak ještě v šedesátých
letech minulého století. Údolí Hadovky v těchto místech se stáčí k západu, ale
trať pořád míří na sever tentokrát údolím Čelivského potoka. Hned za náspem
projde posledním velkým průkopem ve skalách a střídavě přes louky a les míří
údolím k Břetislavi.
Před kilometrem 18 se vpravo objeví násep výtažné koleje
bývalého nákladiště lomu na Hradišťském vrchu, napojeného na trať výhybkou v km
18,2. Nákladiště vzniklo v roce 1929 a přestalo se používat počátkem padesátých
let. Z nákladiště zbyla jen mohutná betonová
rampa porostlá vegetací. Z bývalé tížné lanovky, která nákladiště spojovala s
vlastním asi 600 metrů vzdáleným lomem, se nedochovalo nic. Pouze v průseku,
kterým dnes vede elektrické vedení, lze nalézt betonové patky asi šesti stožárů
lanovky. Není bohužel známa jediná fotografie této lanovky.
Výletní vlak Plzeňské dráhy míří kolem rozkvetlého řepkového pole k zastávce Strahov. Rozložitý Hradišťský vrch je přímo před vlakem.
Foto Míra Klas (15. 5. 2005)
V kilometru 18,6 se nachází uprostřed vsi zastávka Břetislav s červenou
plechovou čekárnou. Vlastní obec je položena necelý kilometr od Konstantinových
Lázní, ve stísněném údolí Čelivského potoka. Stavení jsou však dnes využívána
většinou jen rekreanty. Zastávce dává svérázný ráz blízký obecní rybníček,
jehož opeření obyvatelé se občas rádi procházejí po nástupišti.
Břetislav - Bezdružice
Za Břetislaví se údolí konečně pomalu rozevírá a les ustupuje. Trať se v
blízkosti Kokašic táhlým obloukem ve vytrvalém stoupání stáčí ke Konstantinovým
Lázním. Les a louky vystřídala pole, nad kterými se tyčí siluety několika
dominant okolí. Na západě je to na stolové hoře zřícenina hradu Švamberka,
známá spíše pod názvem Krasíkov. Na severu výhledu dominuje Ovčí vrch s kaplí
věnovanou obětem selského povstání z roku 1680. Na východě stojí Hradišťský
vrch s viditelnou jizvou po bývalém čedičového lomu. Pod kopcem na který vede
naučná stezka s množstvím vyhlídek, jsou již vidět domy Konstantinových Lázní.
V kilometru 19,48 vlaky minou přejezdník (viz výše) a o pár desítek metrů dál
přejedou na zabezpečeném přejezdu silnici mezi Kokašicemi a Konstantinovými
Lázněmi. Trať za přejezdem chvíli vede mělkým zářezem, přejede po propustku
Polžický potok a vzápětí se koleje rozvětví na výhybce zastávky a nákladiště
Kokašice (20,4 km).
Motorový vůz 810.676 u Kokašic.
Foto Míra Klas (28. 1. 2001)
Stanici tvoří jedna dopravní a jedna manipulační kolej. Nádraží
je dnes opravené, ale přece jenom již jen s nostalgií vzpomíná na dobu dřívější
slávy, kdy se například v šedesátých letech stalo jednou z nejhezčích stanic na
síti tehdejších ČSD. Předpoklady pro toto ocenění byly položeny už na počátku
historie lokálky, kdy se nádraží stalo výchozím pro lázeňské hosty tehdy ještě
oficiálně neexistujících Konstantinových Lázní (obcí se staly teprve v roce
1924). Dřevěná prosklená přístavba, zplanělé okrasné keře a záchodky netypicky
umístěné uvnitř budovy byly posledními fragmenty prvorepublikového lázeňského
nádraží, které se nechalo v jízdních řádech dlouhou dobu najít pod jménem
lázeňského městečka.
Během rekonstrukce nádraží v roce 2005 však byla unikátní
dřevěná přístavba neuváženě zbourána. Na počátku 21. století si už stěží
představíme pískem vysypané chodníčky, nádherné róby dam vystupujících z vlaku
v doprovodu mužů ve smokingu, na které čekají nablýskané kočáry a taxíky
lázeňských domů.
Motorový vůz 810.359 pod siluetou hradu Krasíkova.
Foto Jirka Bízek
Dnes to mají hosté od vlaku do centra lázní přece jenom blíž. Stačí jen popojet
motoráčkem přes pole kolem upravených domků do blízkosti centra
Konstantinových Lázní. Zde se v kilometru 21,2 nachází stejnojmenná zastávka.
Nádražní budovy se návštěvníci lázní dočkali až v roce 1963. Do té doby vlaky
zastavovaly necelých 50 metrů blíže přejezdu u hotelu Alžbětin Dvůr, kde byl
dřevěný přístřešek pro cestující a v pronajaté místnosti hotelu byla výdejna
jízdenek. Svým významem tato zastávka brzy zastínila přece jenom vzdálené
nádraží dnešních Kokašic.
Trať po opuštění její nejfrekventovanější zastávky už
jen stoupá mezi poli do koncové stanice Bezdružice v kilometru 24. Cestou se otevírají pohledy zdejší zvlněnou příjemnou krajinu. Úplný konec
tratě je na konci šturcu v km 24,087. Cestou sem lze obdivovat krásné výhledy
na zdejší zvlněnou krajinu. Bezdružické nádraží je také nejvýše položeným
místem na trati, leží 588 m nad mořem.
Konstantinovy Lázně
Foto Míra Klas (3. 5. 2003)
V Bezdružicích je kromě dvou dopravních
a jedné manipulační koleje ještě tříkolejné kolejiště místní výtopny (depa). Výtopna má tři stání, z toho jedno oddělené, vytápěné, pro motorový vůz. V podkroví je zachovalá vodárna pro zbrojení parních lokomotiv, studna se nachází v dřevěném domku vedle výtopny. U
prohlížecí jámy jsou zachovány základy zauhlovacího zařízení - jeřábu. Kdysi se zde našly i kolejnice animální
drážky o rozchodu 600 mm (odstraněny v listopadu 2006), po které se uhlí z nedaleké uhelné skládky dopravovalo.
Staniční budova
rekonstruovaná v roce 2005 je patrová s obytným podkrovím. Dlouhá léta zde
byla vykonávána dopravní služba. Na peróně vedle dveří do dopravní kanceláře
byly až do 70. let minulého století hodiny se strojkem uvnitř kanceláře. Z
krytého peronu vedou dveře do čekárny pro cestující, kde je výdejna jízdenek a
do úschovny zavazadel. Suché záchody pro veřejnost byly umístěné ve zděném
přístavku, přístupném z krytého peronu, avšak v roce 2005 byly vzorně
rekonstruovány na záchody splachovací.
Výtopna lokálky v Bezdružicích s motorovým vozem 810.250.
Foto Míra Klas (1. 7. 2007)
Až na konci stanice, v místech, kde dnes
stojí prefabrikovaná hala Agroservisu, bývaly dřevěné kolny pro dobytek,
nakládaný na železnici. Jejich umístění u přístupové cesty k nádraží bývalo
terčem kritiky cestujících i představitelů obce. Mezi zmíněnou halou a nádražní
budovou je na kusu kolejového pole vystaven motorový vůz M 131.1386. Do
středu vlastního městečka, ležícího v překrásné krajině ve výšce 600 metrů nad
mořem, je to už jen 5 minut chůze.
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 1. 2. 2002 - aktualizace: 25. 2. 2015