Lokálka Pňovany - Bezdružice

Motorové vozy M 240.0 (820)

Již na konci padesátých letech, nedlouho po ukončení výroby vozů řady M 131.1, začaly ve Vagónce Tatra Studénka vývojové práce na novém typu motorových vozů, určených pro místní tratě. Vedla k tomu snaha podstatně zlepšit komfort pro cestující, který jednoduše vybavené vozy řady M 131.1 nenabízely.
   Motorový vůz M 240.046 před stanicí Bezdružice během oslav 100. let lokálky.
Motorový vůz M 240.046 před stanicí Bezdružice během oslav 100. let lokálky.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
Motorový vůz M 240.0, jehož prototypy vyjely v roce 1959, byl čtyřnápravový, což už samo o sobě podstatně zlepšovalo jízdní vlastnosti. Karosérie vozu byla velmi elegantní, zaoblená. Pro pohon posloužit vzduchem chlazený dvanáctiválcový motor Tatra 930, pohánějící přes hydrodynamickou převodovku H250 M jeden z podvozků. Zvolený přenos výkonu se však ukázal později jako málo účinný a poruchový. Problémy byly i s originální karosérií vozu, která vyžadovala časté opravy.
Po první sérii 120 vozů dodané v roce 1964, již výroba nepokračovala. Některé vozy M 240 měly instalovánu elektromagnetickou kolejnicovou brzdu, která dovolila vozy nasazovat na bývalé ozubnicové železnice z Kořenova do Tanvaldu a z Tisovce do Pohronské Polhory na Slovensku.
   Motorový vůz M 240.100 v Konstantinových Lázních.
Motorový vůz M 240.100 v Konstantinových Lázních.
Foto Míra Klas (3. 5. 2003)
V plzeňském depu měly motorové vozy M 240.0 krátce na přelomu šedesátých let, pak byly předisponovány do Karlových Varů na vedení vlaků po turistických lokálkách do Potůčků a Mariánských Lázní. Ještě za plzeňského působení v roce 1965, se některý z těchto vozů zkušebně objevil o víkendech jako výpomoc v Bezdružicích. Znovu se na lokálku podíval až při oslavách 100 let trati, kdy byl nasazen na vedení pravidelných vlaků.
Tab. 1. Základní technické údaje řady 820
PojezdB´2
Délka přes nárazníky 18 500 mm
Váha vozu 31 tun
Výkon motoru 206 kW
Maximální rychlost 70 km/h
Počet míst k sezení 56
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 5. 5. 2006