Motorové vozy M 240.0 (820)
Již na konci padesátých letech, nedlouho po ukončení výroby vozů řady M 131.1,
začaly ve Vagónce Tatra Studénka vývojové práce na novém typu motorových vozů,
určených pro místní tratě. Vedla k tomu snaha podstatně zlepšit komfort
pro cestující, který jednoduše vybavené vozy řady M 131.1 nenabízely.
Motorový vůz M 240.046 před stanicí Bezdružice během oslav 100. let lokálky.
Foto Míra Klas (14. 7. 2001)
Motorový
vůz M 240.0, jehož prototypy vyjely v roce 1959, byl čtyřnápravový, což už samo
o sobě podstatně zlepšovalo jízdní vlastnosti. Karosérie vozu byla velmi
elegantní, zaoblená. Pro pohon posloužit vzduchem chlazený dvanáctiválcový
motor Tatra 930, pohánějící přes hydrodynamickou převodovku H250 M jeden z podvozků. Zvolený přenos výkonu se však ukázal později jako málo účinný a
poruchový. Problémy byly i s originální karosérií vozu, která vyžadovala časté
opravy.
Po první sérii 120 vozů dodané v roce 1964, již výroba nepokračovala.
Některé vozy M 240 měly instalovánu elektromagnetickou kolejnicovou brzdu,
která dovolila vozy nasazovat na bývalé ozubnicové železnice z Kořenova do
Tanvaldu a z Tisovce do Pohronské Polhory na Slovensku.
Motorový vůz M 240.100 v Konstantinových Lázních.
Foto Míra Klas (3. 5. 2003)
V plzeňském depu měly
motorové vozy M 240.0 krátce na přelomu šedesátých let, pak byly
předisponovány do Karlových Varů na vedení vlaků po turistických lokálkách do
Potůčků a Mariánských Lázní. Ještě za plzeňského působení v roce 1965, se
některý z těchto vozů zkušebně objevil o víkendech jako výpomoc v Bezdružicích.
Znovu se na lokálku podíval až při oslavách 100 let trati, kdy byl nasazen na
vedení pravidelných vlaků.
Tab. 1. Základní technické údaje řady 820
Pojezd | B´2
|
Délka přes nárazníky | 18 500 mm
|
Váha vozu | 31 tun
|
Výkon motoru | 206 kW
|
Maximální rychlost | 70 km/h
|
Počet míst k sezení | 56
|
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 5. 5. 2006