Lokálka Pňovany - Bezdružice

Motorové vozy M 131.1

Populární Hurvínek či Prchající kufr, jak se těmto legendám poválečných lokálek říkalo, vděčí svému vzniku konstruktérům v Tatře Kopřivnici. Po skončení druhé světové války ministerstvo dopravy zadalo jeho urychlený vývoj, aby bylo možné sjednotit roztříštěný a koncepčně převážně zastaralý park motorových vozů. Konstruktéři použili veškeré do té doby ověřené prvky a v roce 1948 vyjel z vagónky kopřivnické Tatry prototyp M131.1001 a vzápětí následovala sériová výroba, která se zastavila roku 1956 u čísla 549 vyrobených kusů.
Motorových vůz M131.1487 na zastávce Lomnička během nostalgické jízdy.
Foto M. Klas, 18. července 2009
Jako pohon vozu posloužil dvanáctiválcový, vzduchem chlazený naftový motor, jenž se v té době úspěšně montoval do nákladních automobilů Tatra 111. Mechanická převodovka anglického vzoru Mylius se čtyři stupni, byla už úspěšně vyzkoušena na motorových vozech dodaných počátkem čtyřicátých let tehdejší železnici Slovenského štátu. Pojezd vozu je jednoduché dvounápravové koncepce a skříň dřevěná, oplechovaná. Vůz je vybaven sociálním zařízením. Původní vytápění vozu odpadním teplem od motoru, se později nahrazovalo nezávislými naftovým agregátem. Vybavení vozu bylo velmi jednoduché, na spartánských dřevěné lavicích se však sedělo překvapivě dobře. Motorový vůz měl velmi dobré jízdní vlastnosti - projel skoro všude a byl prakticky nezničitelný.
Motorový vůz M131.1 ve stanici Trpísty počátkem osmdesátých let minulého století.
Foto J. Bízek
Motorové vozy řady M 131.1 se objevily na naší lokálce zřejmě v roce 1955, v souvislosti s rušením vozů M130.2 v chebském depu. Prvním turnusovým Hurvínkem v Bezdružicích byl údajně M131.1203, který po čase vystřídal M131.1524. Ten zde sloužil až do příchodu prvního moderního motorového vozu M152.0052 v říjnu 1978. Výčet všech inventárních čísel motoráků M131.1, kteří za svého turnusového kolegu zaskakovaly v době jeho neschopnosti, je velmi dlouhý. Byly zde zaznamenány následující vozy - č.1336, 1383, 1123, 1203, 1209, 1242, 1241, 1472, 1452, 1500, 1529, 1530, 1386, 1487. Poslední dva vozy z tohoto seznamu se zachovaly a občas se na lokálku vracejí při vedení nostalgických vlaků.
Osobní vlak sestavený ze dvou motorových vozů M131.1 a přívěsného vozu
ve stanici Bezdružice během oslav 100. let lokálky.
Foto M. Klas, 14. července 2001
Na víkendových posilách a při záskocích za nové vozy se Hurvínci objevovaly až do roku 1983, kdy v září odvezl M131.1487 poslední pravidelný osobní vlak. Tehdy také došlo díky iniciativě bezdružických strojvedoucích, k vysazení motorového vozu M131.1386 pomocí kolejového jeřábu na krátké kolejové pole vpravo od nádražní budovy. Motorový vůz sloužil zdejšímu modelářskému kroužku jako klubovna. Protože o kroužek začal zájem upadat, dohodlo se vedení základní školy v Bezdružicích, které je motorák majetkem, na jeho dlouhodobém zapůjčení rokycanskému spolku Lokálka Group. V prosinci 1993 se vůz vrátil znovu na koleje a v květnu 1997 se po náročné renovaci představil veřejnosti jako pojízdný, při jízdách na trati Rokycany-Mirošov. Se zvláštními jízdami se také podíval několikrát i na bezdružickou lokálku. Spolek Lokálka Group měl dlouhodobě zájem vůz odkoupit. K dohodě s městem však nedošlo a 29. srpna 2012 se motoráček nuceně vrátil nazpět na kolejové pole vedle staniční budovy.
Osobní vlak se dvěma vozy M131.1 ve stanici Bezdružice počátkem osmdesátých let.
Foto J. Bízek
Vrak jednoho z Hurvínků M131.1421 existoval uschován v bezdružické remíze až do roku 2004, kdy byl rozebrán a likvidován. Motorové vozy M131.1 se na lokálku do Bezdružic poměrně často vracejí při vedení nostalgických a turistických vlaků. Dva z těchto vozů také provozuje občanské sdružení Plzeňská dráha - patron lokálky.
Bezdružický motorový vůz M131.1487 v místě svého zimoviště.
Foto M. Klas, 6. října 2012
Motorový vůz M131.1487 se na lokálku vrátil v říjnu 2008. Od té doby je přes zimu bezdružická výtopna jeho domovem. Někdy proto zasáhne do vozby pravidelných vlaků, jako tomu bylo dopoledne 4. prosince 2008, místo náhle neschopného kmenového vozu 810.306. Zhostil se toho bez sebemenších problémů, pouze překvapení cestujících bylo veliké.
Tab. 1. Základní technické údaje vozu M131.1
PojezdA´1
Délka přes nárazníky 12 100 mm
Váha vozu 16 tun
Výkon motoru 115 kW
Maximální rychlost 60 km/h
Počet míst k sezení 48
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno 5. 5. 2006, aktualizace 8. 10. 2012