Lokálka Pňovany - Bezdružice

Lokomotivy T 435.0 (720)

  Lokomotiva T 435.0136 mimořádně v čele osobného vlaku na počátku osmdesátých let ve stanici Bezdružice.
Lokomotiva T 435.0136 mimořádně v čele osobného vlaku na počátku osmdesátých let ve stanici Bezdružice.
Foto J. Bízek
První úspěšné československé motorové lokomotivy T 435.0 přezdívané Hektor, se nesmazatelně zapsaly do historie mnoha českých lokálek. Díky své jednoduché a odolné konstrukci, spolehlivosti, vhodného výkonu a příznivé hmotnosti kralovaly nejedné trati až do konce osmdesátých let minulého století. Staly se také předlohou úspěšných lokomotiv značky ČKD určených pro export do zemí Sovětského svazu, Iráku, Německa a Albánie. Lokomotivy T 435.0 byly vyrobeny pro ČSD v letech 1958 - 1961 v počtu 150 kusů. Pohon obstarává šestiválcový motor o vrtání 310 mm, přenos výkonu je elektrický.
  Nákladní vlak v čele s T 435.0111 na cestě údolím Čelivského potoka.
Nákladní vlak v čele s T 435.0111 na cestě údolím Čelivského potoka.
Sbírka J. Bízek
Mimořádný vlak vedený lokomotivami T 435.111 a T 435.145 nedaleko Cebivi.
Mimořádný vlak vedený lokomotivami T 435.111 a T 435.145 nedaleko Cebivi.
Foto: M. Klas (14. 7. 2007)
Na naši lokálku byl první turnusový Hektor T 435.0070 přidělen v prosinci 1969, kdy nahradil poslední parní lokomotivu v bezdružickém depu. Po krátké době byl tento stroj nahrazen jiným T 435.0136, který si v Bezdružicích ponechali až do roku 1983. Místo něj přišel legendární T 435.0111, nahrazený až v prosinci 1990 lokomotivou 742.016. Poslední bezdružický "Hektor" dnes můžete spatřit v čele nostalgických vlaků na Liberecku.
Tab. 1. Základní technické údaje lokomotivy T 435.0
Pojezd Bo´Bo´
Délka přes nárazníky 12 560 mm
Váha 61 tun
Výkon motoru 551 kW
Maximální rychlost 60 km/h
Lokálka Pňovany - Bezdružice
M. Klas, webmaster: J. Šplíchal
vytvořeno: 5. 5. 2006, aktualizace 25.2.2015